• Říjen 7, 2025
  • | 0
  • 125

Každá firma s více než 25 zaměstnanci musí zaměstnávat alespoň 4 % osob se zdravotním postižením (OZP). Povinnost se dá splnit také odvodem do státního rozpočtu nebo náhradním plněním, tedy nákupem zboží či služeb od firem, které zaměstnávají více než 50 % OZP.  Právě tato možnost byla pro podniky poměrně pohodlná, od letošního roku a zejména v roce 2026 se ale pravidla zpřísňují.

Méně kapacity, méně prostoru k manévrování

Od roku 2025 platí nový limit, který snižuje objem náhradního plnění, jež může jeden zaměstnanec se zdravotním postižením „vygenerovat“. Z 28násobku průměrné mzdy se stal jen 14násobek.
To znamená, že „dodavatelé s OZP zaměstnanci“ budou moci nabídnout méně náhradního plnění než dříve. Nabídka se tedy zmenšuje – a firmy, které na tuto možnost spoléhaly, se mohou brzy dostat do situace, že pro ně prostě „nebude kapacita“.

Přísnější kontrola a administrativa

Úřady práce i inspektoráty práce věnují této oblasti stále větší pozornost. Kontroly se zaměřují na to, zda je dodavatel skutečně registrovaný, zda faktury odpovídají plnění a zda bylo vše správně zapsáno do systému MPSV. Od roku 2026 lze očekávat ještě větší důraz na transparentnost – jasné smlouvy, vedení dokumentace a včasné zápisy.

Kombinování řešení bude klíč

Firmy se tak stále častěji rozhodují pro kombinovaný přístup: část vlastních zaměstnanců OZP, část náhradního plnění a část odvod. Taková strategie umožňuje rozložit rizika a lépe reagovat na měnící se legislativu i ekonomické podmínky. Ale určitě se vyplatí včas podniknout ty správné kroky.